הורות באמצעות פונדקאות

פונדקאות הוא טיפול המיועד לזוגות בהם האשה אינה יכולה לשאת הריון וללדת.

בתהליך מוחזרים לרחם האשה הפונדקאית עוברים שנוצרו מביציות וזרעים של ההורים הביולוגיים. לפחות אחד מההורים המיועדים חייב להיות ההורה הביולוגי. העובר מוחדר לרחם של האם הפונדקאית בתהליך של הפריה חוץ גופית ((IVF.

פרופ' יהושע דור הוא מחלוצי הליך הפונדקאות בישראל, ויחד עם צוותו ד"ר רונית מכטינגר וד"ר גיל ירושלמי, מבצע את כל תהליכי הפונדקאות על אפשריותיו השונות.

המקרים בהם פונדקאות היא הפיתרון המתאים הינם:

  • העדר רחם
  • אשה הסובלת ממחלות רקע שאינן מאפשרות לה להרות, או שהריון עלול להחמירן ואפילו לסכן את חייה
  • כשלונות מרובים בהפריה חוץ-גופית בעיקר כתוצאה מסיבות רחמיות

מהיא "אם הפונדקאית":

"אם פונדקאית" היא אשה שנתנה הסכמתה, נבדקה ונבחרה לשאת ברחמה עובר לא שלה, ושאינו קשור אליה ביולוגית, מתוך ידיעה ברורה שהתינוק שיוולד לה יימסר מיד לאחר לידתו להוריו הביולוגים, הייעודיים.

ברוב המדינות בעולם בהם מותרת הפונדקות באופן חוקי (כולל ישראל) ניתן לבצע הליך פונדקאות רק לזוגות נשואים. במספר מועט של מדינות, ניתן גם לזוגות חד מיניים להשתמש בשירותיה של אם פונדקאית.

טופס בקשת יעוץ






התהליך ושלביו

בישראל

בישראל, זוגות המבקשים להרות בעזרת אם פונדקאית נדרשים לקבל אישור של ועדה ייעודית מטעם משרד הבריאות, שחברים בה: שני רופאי נשים מומחים, רופא מומחה ברפואה פנימית, איש דת, פסיכולוג קליני, עובד סוציאלי ונציג ציבור שהוא משפטן בהשכלתו.

ועדה זו בודקת כל מקרה לגופו, תוך התייחסות בין השאר לסיבות לבקשה לשימוש בפונדקאית, למסוגלות ההורית של בני הזוג, ולכשירותה של המועמדת לשאת את ההריון.

לאחר אישור ההליך ע"י וועדה זו, נחתם הסכם בין הזוג המבקש לבין הפונדקאית המיועדת. הסכם זה מסדיר את זכויות כל אחד מהצדדים.

התהליך בארץ שמבוצע שמבוצע במרפאתנו כולל את השלבים הבאים:

  1. פגישה ראשונה לקבוע את הנחיצות בפונדקאות
  2. הפניה לועדה במשרד הבריאות לאישור התהליך
  3. חיפוש פונדקאית
  4. ראיון, בדיקת הפונדקאית ומתן הסבר מלא על התהליך וסיכוניו
  5. הפניה לועדה לאישור הפונדקאית
  6. משך התהליך עד ביצוע הטיפול 6-8 חדשים

בחו"ל

פרופ' דור, יחד עם הצוות שלו ד"ר רונית מכטינגר וד"ר גיל ירושלמי, מבצעים את כל תהליכי הפונדקאות בחו"ל בתיאום והשגחה מלאה בכל שלבי התהליך ובשיתוף פעולה מלא עם יחידת ה-IVF  בביה"ח שבקייב, אוקראינה. פרופ' דור הוא בעל רשיון לעסוק ברפואה מטעם משרד הבריאות האוקראיני. יחידת ה-IVF של בית החולים הינה מהמתקדמות בתחומה בעולם. כמו כן יש בבעלותם חדרי לידה ומחלקות יולדות ויילודים חדשניים, שמאובזרים ומצויידים בציוד חדיש ומתקדם, וצוות רפואי מדרגה ראשונה.

כל שלבי הטיפול, החל מתהליך החזרת העוברים לפונדקאית המקומית ועד לסיום ההריון והלידה, מתבצעים בבית החולים הזה.

 

התהליך בחו"ל באמצעותנו מבוצע בשלבים הבאים

  1. ראיון במרפאתנו, הסברים לתהליך והתוית הטיפול להכנת עוברים לבני הזוג.
  2. הכנת העוברים להחזרה (תהליך הפריה בארץ או תרומת ביציות בקייב).
  3. בחירת פונדקאית בקייב לאחר פגישה עם מספר פונדקאיות והכנת חוזים.
  4. הסדר התהליך כולל מפגש עם עו"ד בארץ.
  5. בהמשך, מתבצע מעקב קפדני להכנת הפונדקאית לקראת החזרת העוברים לרחמה. אפשרות להחזרה ע"י פרופ דור.
  6. מעקב ההריון ע"י רופאי ביה"ח בקייב והשגחה קפדנית ע"י צוות המרפאה שלנו. אנו עוקבים אחרי כל הבדיקות שמבוצעות במהלך ההריון, כולל בדיקות האולטרהסאונד. בדיקות האולטרהסאונד מועברות בנפרד להערכה נוספת ע"י מומחה בארץ.
  7. לידה בביה"ח של הקבוצה.
  8. סידורים המשפטיים להוצאת דרכון לילוד וחזרה לארץ (בד"כ שהייה של 4-6 שבועות).
  9. כל הסידורים בקייב מבוצעים בטיפול מסור וצמוד ע"י המנהל האדמיניסטרטיבי מר גרי שחף, ישראלי שחי בקייב ועובד בצמוד לפרופ' דור שנים רבות. מר שחף עומד לרשות המטופלים 24 שעות ביממה ונענה לכל הצרכים והבקשות בזמן שהייתם בקייב.
  10. משך התהליך מרגע הפגישה במרפאה ועד ביצוע הטיפול כחודשיים.

ההליך המשפטי

ההליך המשפטי כולו מלווה ע"י עורכי דין ישראליים ועורכי דין מקומיים. עורכי הדין הישראלים מלווים את הזוגות הישראלים מתחילת התהליך ועד להבאת היילוד ארצה. טיפולם של עורכי הדין המקומיים כולל השגת כל האישורים המקדימים הנדרשים, ליווי בתהליך החתימה על הסכם הפונדקאות עם המועמדת הנבחרת, על ההסכם בין בני הזוג לביה"ח Adonis ועל הסכם נוסף שנחתם בין האם הפונדקאית לבית חולים זה. לאחר הלידה, מטפלים עורכי הדין הישראלים בקבלת פסק דין לפונדקאות בארץ, הנפקת דרכון ישראלי ליילוד והבאתו ארצה.